A.A. WILLIAMS & KALANDRA, LYS MORKE - Praha
Londýnská skladatelka a zpěvačka A.A. WILLIAMS je klasicky vzdělaná multiinstrumentalistka, v jejíž písních se snoubí folk, metal, post-rok i klasika. Její hudba je temná i heavy, což nutně neznamená, že je hlasitá. Je to temný gospel hluboké atmosféry s plným, sametovým hlasem, který doplňuje kytara, klavír i violoncello, někdy i bicí.
Na scéně v dubnu 2019 debutovala eponymním EP a už o necelý rok od jeho vydání vyprodala svou první hlavní show v prestižním londýnském Southbank Centre. Pak navázala spolupráci s japonskými post-rockery MONO a podepsala smlouvu s Bella Union, kde v červenci 2020 vydala ohromující debut „Forever Blue“. Na ten v době covidu navázala kreativně zaranžovaným albem coverů „Songs From Isolation“ a v říjnu 2022 vyšla poslední deska „As The Moon Rests“, která má ke klasickému rockovému i metalovému zvuku nejblíže, ale v jejím podání jde o půlnoční rituální tanec se smrtí.
KALANDRA je čtveřice norských a švédských hudebníků hrající éterickou hudbu, jež má kořeny v severském melancholickém folku, do jehož melodií vplétají odrazy fantazijních krajin. Nebojí se k tomu ale použít i drsnější, eklektický zvuk kytar.
KALANDRA vznikli na začátku roku 2011 a než v r. 2020 vydali debut „The Line“, 10 let se věnovali vytváření vlastního jedinečného zvuku, budování studia a živému hraní. Jejich hudba je okouzlující i podmanivá a není tak divu, že ve svém studiu v Oslu vytvořili i hudbu pro seriál severské HBO „Beforeigners“ či soundtrack k herní sérii „Kingdom Two Crowns“ viz jejich druhé album a druhý soundtrack k filmu „Norse Lands Soundtrack (Extended)“.
Třetí v sestavě je LYS MORKE, vlastním jménem Irene Talló. Španělská zpěvačka, skladatelka, producentka a výtvarnice, která žije v Barceloně. Prostřednictvím ambientu, elektronické hudby a temného popu stírá hranice mezi žánry a posluchače zve k prozkoumání vnitřního emocionálního světa s nostalgickým pohledem do 90. let i při ovlivnění současnou elektronikou.
I když v 8 letech poprvé vzala do ruky kytaru a už ji nikdy nepustila z ruky, jež ji byla hlavním nástrojem pro objevování hudby, nyní její formativní nástroj ustupuje do pozadí. Experimentováním se svou hudbou se dnes přes folk i experimentální metal dostala k mixu ambientu, hyperpopu a techna, aniž by ztratila kořeny své hudební identity, kde je cítit alternative a progressive rock.