HLUKOVÆ MYSTERIA Vol. XXIV.

20.8.2025 18:00 v Hyperaktiv Studios

Kazuhisa Uchihashi se na poli volné improvizace pohybuje přes třicet let. Jeho kořeny vyrůstají z plodné japonské scény devadesátých let, kde se mísila freejazzová zběsilost, hypnotická psychedelie a ryzí experiment. Vedle vlastní formace Altered States stojí za zmínku účast na několika albech zásadního uskupení Ground Zero pod vedením Otoma Yoshihidy. Kromě stálých formací se podepsal pod celou řadou nahrávek s osobnostmi formátu Freda Fritha, Shelley Hirsch, Jöelle Léandre, Tonyho Bucka, Ruins nebo Senyawy. Snad nejzásadnějším setkáním však bylo to s Hansem Reichelem. Německý experimentátor a vynálezce přivedl Učihašiho ke svému daxofonu, kurióznímu idiofonickému nástroji, který zpravidla zní jako vokálně-instrumentální ansámbl z futuristického baru v imaginaci Davida Lynche.

Francouzský hudebník Jean-Philippe Gross rozvíjí tradici experimentální elektroniky, jak se definovala od padesátých a šedesátých let v institucích typu pařížského centra GRM. Jeho tvorba je osvobozená od tradičních hudebních kategorií a pozorně zkoumá možné témbry elektronického zvuku, který funguje jako fyzický jev a ve kterém dochází k nečekaným zlomům a akustickým úkazům. Grossova trpělivá bývá přísně abstraktní a někdy se pohybuje až na hraně hluku, přesto ale dokáže být v pravém slova smyslu psychedelická, když při delším vystavení nečekaně dezorientuje posluchače a narušuje běžné vnímání. Mimo sólovou tvorbu je Gross zapojen do širší francouzské scény a pilně spolupracuje s osobnostmi formátu Jeana-Luca Guionneta, Jérôma Noetingera nebo Lasseho Marhauga.

Auguste Vickunaite je litevská sound artistka žijící v Berlíně a Vilniusu, která vystudovala fyziku a používá kotoučové magnetofony k přehrávání, nahrávání a vytváření zvukových instalací, v nichž artikuluje různé vrstvy nahrávek včetně nalezeného materiálu, terénních nahrávek, hlasu, hudebních nástrojů, objektů a celého spektra poruch rozpadajících se technologií.