Tato akce již proběhla. Podívejte se na jiné blížící se akce.

Nadah El Shazly & Elvin Brandhi: Pollution Opera + Freddy Ruppert

Projekt Pollution Opera je setkáním dvou výrazných a velmi odlišných současných experimentátorek. Egypťanka Nadah El Shazly na sebe upozornila debutovým a zatím jediným albem Ahwar (2017). Na něm za doprovodu členů The Dwarfs of East Agouza a nekonvenčního „komorního orchestru“ vytvořila fúzi egyptské lidové hudby ze začátku 19. století s instrumentální – a někdy až jazzově precizní – psychedelií a moderní elektronikou. Nosným prvkem celé nahrávky je přitom její zpěv, který se pohybuje ve zcela nezaměnitelných severoafrických tóninách a působí baladicky i mysticky.

Zatímco disciplinovaná El Shazly čerpá z tradice rodné země, nomádka Elvin Brandhi reaguje na vše, co jí přijde do cesty. Je zcela příznačné, že už několik let nevydala sólovou nahrávku (nejblíž k něčemu takovému má Villaelvin, série divokých kolaborací s rezidenty kampalského sídla Nyege Nyege). Její talent je nutné vidět naživo, kde se míchají rozbité beaty, terénní nahrávky, křik a AutoTune pokaždé v jiném poměru. Pokud se někdy zdá svět „oficiální“ experimentální hudby příliš předvídatelný, je Elvin Brandhi dokonalým protijedem.

Pollution Opera má být pokusem o postmoderní operu z nečekaného úhlu, kde se pojí abstraktní elektronika založená na orientálních stupnicích se zvukovou agresí, dekonstrukcí a andělskými i zběsilými vokály a vizuální složku tvoří projekce Omara El Sadeka (aka Qow). V „kakofonním uhlíkovém orchestru“ dvou vokálů a elektroniky jsou rozpoznatelné rukopisy obou autorek, posouvají se ale dosud neprozkoumaným směrem. Přesnou představu nemáme, ale očekávání jsou velká – podle nadšené reportáže Pavla Klusáka z haagského superfestivalu Rewire se ale můžeme těšit na „múzický záchvat hněvu“ působící „omamně, svobodně a psychologicky velmi odvážně“.

https://nadahelshazly.bandcamp.com/album/ahwar
https://canvas-index.bandcamp.com/album/shelf-life
https://www.youtube.com/watch?v=kyAjxUcDXBQ

Zatímco El Shazly a Brandhi se dotýkají hrůz environmentálních krizí, Freddy Ruppert (dříve Former Ghosts) pracuje s klasičtějšími děsy. Jeho nový AV projekt The Inner Room představuje alternativní soundtrack ke starým giallo hororům, kde se charakteristické synťákové plochy pohybují od rozmáchlé melodičnosti po bahnité pulzy a syrové terénní nahrávky, od temné euforie po dusivé napětí. A několik vokálních skladeb připomene i coververze soundtracku k Twin Peaks od Ruppertových dávných souputníků Xiu Xiu.

Pořádá Jednota a COK (v rámci projektu Electroconnexion 2023) za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a statutárního města Pardubice.

Vstupenky za 260 Kč (předprodej do 20. září 200 Kč) budou k dispozici ve službě smsticket a na místě, při zakoupení na místě také se slevou 50 % na ISIC.